
Trudno znaleźć dziedzinę w, w której pandemia COVID-19 nie odcisnęłaby piętna. Dotyczy to również programowania unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Prace nad stworzeniem dokumentów strategicznych, które rozpoczęły się na początku 2019 roku, w okresie pandemii mocno wyhamowały, tak aby nabrać rozpędu pod koniec roku 2021. Ostatnie miesiące to intensywny okres pod względem programowania unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Przesłany do Brukseli Krajowy Plan Odbudowy wciąż czeka na zatwierdzenie, tymczasem trwają konsultacje pozostałych dokumentów, w tym Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza (zwane w poprzednich perspektywach Regionalnym Programem Operacyjnym). Województwo Kujawsko-Pomorskie przygotowało również tzw. Program Rozwoju Gospodarczego, w którym wskazane zostały przedsięwzięcia na rzecz rozwoju gospodarczego regionu (PRG). Oba te dokumenty zostały przekazane do konsultacji społecznych, w których aktywnie uczestniczyłem.
Wypracowałem szereg uwag do PRG, które mogą wpłynąć na zdynamizowanie rozwoju gospodarczego, wsparcie przedsiębiorczości i współpracy samorządów lokalnych z przedsiębiorcami. Wskazałem m.in., iż Lokalne Organizacje Gospodarcze, które mają świadczyć usługi informacyjno-doradcze (w tym z zakresu poprawy efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii) oraz tworzyć spółdzielnie energetyczne, wpisywałyby się doskonale w ideę klastrów energii.
27 października konferencją otwierającą rozpoczęły się konsultacje społeczne Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza. Poznaliśmy wtedy pierwsze szczegóły na temat tego jakże ważnego dla regionu dokumentu operacyjnego. Potwierdziły się informacje przekazywane od kilku lat, iż obecna perspektywa opierać się będzie w dużej mierze o instrumenty finansowe, czyli preferencyjne pożyczki z dużym umorzeniem.
Brałem nie tylko udział w wysłuchaniach branżowych z zakresu przedsiębiorczości i środowiska, ale także w organizowanych przez Urząd Marszałkowski spotkaniach powiatowych. Zwróciłem uwagę na dobry kierunek obrany przez Instytucję Zarządzającą, jaką jest wsparcie inwestycji realizowanych w ramach społeczności energetycznych, w tym klastrów energii. Na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły, natomiast eksperci z Urzędu Marszałkowskiego potwierdzili, iż planowane jest dodatkowe umorzenie w przypadku instalacji, która będzie działać w klastrze energii. Jest tego swego rodzaju efekt zachęty dla samorządów, aby zawiązywać porozumienia na rzecz tworzenia lokalnych rynków energii.
Zwróciłem również uwagę na problem jakim jest brak wystarczającej infrastruktury do ładowania aut z napędem elektrycznym w naszym województwie. Nie jest on jeszcze dostrzegany przez samorządy, natomiast w perspektywie najbliższych kilku lat udział tego typu pojazdów znacząco wzrośnie, dlatego należy zadbać o to, aby w 2025 roku, kiedy w życie wejdzie norma emisji spalin EURO7, nie było problemów z ładowaniem aut należących do instytucji publicznych, spółek komunalnych czy przedsiębiorców, którzy będą zobligowani do posiadania taboru z napędem alternatywnym. Zasugerowałem wprowadzenie działania w formie instrumentu finansowego z możliwością realizacji w formie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jako ekspert z branży odnawialnych źródeł energii i lokalny patriota staram się aktywnie uczestniczyć w kreowaniu rynku energii, dbać o poprawę jakości powietrza, rozwoju gospodarczego czy o interes samorządów, które chciałyby realizować planowanie energetyczne na swoim terenie, zmniejszyć wydatki za energię i prowadzić prorozwojową politykę lokalną, dlatego też aktywnie uczestniczę we wszelkiego rodzaju konsultacjach społecznych.